środa, 3 maja 2017

strefa

Zużywam w bloku ponad 3,5MWh rocznie. Poza stałymi poborami typu lodówka czy router i zużyciem w dziennym okienku - zdecydowana większość w czasie, gdy obowiązywałaby droższa strefa (szacuję, bo mam teraz G11). Do tego mam kuchenkę gazową. Roczne zapotrzebowanie na CO+CWU to jakieś 1,7MWh przy PC o COP 3,0.
Pewnie bytowe zużycie mi wzrośnie* po przeprowadzce do domu. Bez przejmowania się zegarem pewnie ze 4MWh wyjdą w droższej strefie, z 1,5MWh w tańszej.

Czyli przy G11 wychodzi mi jakieś 3300 zł/rok, przy G12 z cenami 0,69/0,33 2760 +495=3255zł. Różnica IMO żadna. A swoboda pełna przy G11. Mogę kupić też słabszą (tańszą) PC i/lub kręcić wyższy COP przy powietrznej grzejąc, gdy powietrze jest najcieplejsze.
Oczywiście mogę też obrać odmienną strategię - zmieniać przyzwyczajenia, patrzeć na zegar, zapuszczać zmywarkę nie kiedy jest pełna, a na noc. To samo z pralką. Przewymiarować PC żeby dawała radę grzać w 90% w tańszej strefie...u mnie poza sezonem wychodzi średnia  klimatyzacja Wilanów   z faktury około 0,41zł/kwh, w sezonie grzewczym około 0,33zł/kwh (pisze z głowy) (PC około 80% w tanim prądzie, cały dom około 75%)
G11 nawet się nie zbiża do tego poziomu - grzeję także w drogim prądzie

jasne, zawsze da się wymyśleć przypadek, że G11 będzie się bardziej opłacać, ale to będą incydentalne przypadki

Tak, jest o czym dyskutować. I każdy powinien mieć tego świadomość i podejmować rozsądne decyzje. A czy wybierze komfort i swobodę - to różnice nie muszą być oczywiste. Jeżeli wybierze oszczędzanie i zmianę przyzwyczajeń - pewnie wybierze G12 i coś na tym zaoszczędzi.

Jeżeli będę ogrzewał   http://klimatyzator.eu/klimatyzacja-do-mieszkan/  grzałkami - wybiorę g12 (może z jakąś literką). Jeżeli PC, to nie wiem. Raczej sprawdzę najpierw G12, żeby sprawdzić, czy/ile zaoszczędzę zerkając na zegar. Pewnie przez zwiększone zapotrzebowanie na ciepło nowego budynku w pierwszym roku się to opłaci. Po drugim przeliczę i sprawdzę, czy to warte wyrzeczeń.

*dlaczego wzrośnie? Bo nie będzie gazu. Do tego będzie więcej przestrzeni, więcej światełek, więcej pomieszczeń - zamiast słuchać jednego radia będą grały trzy, zamiast jednej świetlówki będą świeciły cztery. Trzeba będzie napędzić rekuperator, pompę obiegową, oświetlenie zewnętrzne, bramę itp. rzeczy, których w bloku albo nie mam, albo mam w opłatach do spółdzielni/wspólnoty. Mam nadzieję, że tylko tyle mi wzrośnie zużycie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz